Voor de leerkrachten |
|
In de school |
Onmiddellijk eerste zorgen
toedienen, indien mogelijk door een personeelslid met EHBO-opleiding
(secretariaat) |
|
Bij ongeval op school, bij
ernstige verwondingen, hartaanvallen, aantasting van de luchtwegen,… zal je
zo snel mogelijk het secretariaat verwittigen/laten verwittigen en kort de
situatie beschrijven (plaats, aard van het ongeval, toestand van het
slachtoffer,..). |
|
De EHBO-verantwoordelijke of de
directie beslist, of het slachtoffer verzorgt of een arts gevraagd wordt, of
de 100 gebeld wordt. |
Extra-muros |
Voor een ongeval buiten de
school of bij extra-muros activiteiten. Verwittigen hulpdiensten 100 en
het secretariaat van de school. Vermeld steeds: aard van het ongeval, aantal slachtoffers, ernst, plaats, indien mogelijk het telefoonnummer waarop men je kan terugbellen. |
Externe relaties - Pers |
Aan de pers wordt geen
informatie doorgegeven, ook niet door de leerlingen. De enige officiële mededeling:
de directie betrokkenen en verantwoordelijke worden/werden verwittigd. Je kan doorverwijzen naar de
directie of woordvoerder van de school, de directeur voor verdere informatie EIS: geen beelden, geen foto’s.
Hou fotografen en cameralui weg van de leerlingen. Tot de familie geïnformeerd is
door de school, heerst er een informatie-(telefoon)-embargo. |
Voor de
EHBO-verantwoordelijke |
|
Geen ziekenwagen nodig |
Indien blijkt dat geen
ziekenwagen nodig is: -Geef de eerste zorgen. -Indien twijfel verwittig een
arts. -Indien nodig, ongevallenaangifte
en medisch dossier meegeven aan het slachtoffer. -Vragen wie verwittigd moet
worden of het slachtoffer de mogelijkheid geven om te telefoneren. -Volg het ongeval op. |
Ziekenwagen nodig |
Onderneem naargelang de ernst
van de situatie volgende acties: a.verwittig de 100 (of
112 GSM). Beschrijf kort de aard van het ongeval, ernst, aantal
slachtoffers, plaats,.. b.Indien nodig, verwittig de
brandweer (100 of 112 GSM) en politie (101). c.Verwittig de directie van de
school en in overleg wordt al dan niet een crisisberaad opgericht. d.Voorzie in de opvang voor de
ziekenwagen (indien op school: opwachten aan de schoolpoort). e.Geef indien mogelijk de
medische fiche van de leerling mee en de gegevens verstrekt door EHBO’er.
(vitale parameters: pols, bloeddruk, temperatuur, bewustzijn, gegeven
medicatie: welke, hoeveel, wanneer). Indien een arts geraadpleegd wordt,
vraag neen schriftelijke nota met de vitale parameters en verstrekte
medicatie. f.Minstens één persoon vanuit de
school –beslissen vanuit de ernst- begeleidt de gewonde in de ziekenwagen en
blijft tot een ouder toekomt. g.Volg het ongeval op. h.Indien er een crisisberaad
komt, neem je hieraan deel. |
Directie Crisisberaad |
|
|
a.In overleg met de EHBO’er en
de directie wordt al dan niet een crisisberaad samengesteld. Een crisisberaad bestaat uit:
directie, EHBO-verantwoordelijke, preventieadviseur, secretaresse,… b.Verdeel de taken: wie belt de
ouders, wie belt het ziekenhuis, bepaal wie de opvang van de betrokkenen
moeten verzorgen, geef een crisistelefoonnummer door voor de ouders, wie
staat de pers te woord,… c.Voorzie een lokaal met
voldoende logistieke steun (fax, telefoon, kopiëren, koffie,…) zoals een
secretariaat of een directiebureau. d.De familie wordt PERSOONLIJK
op de hoogte gebracht, zo snel als het kan.
Probeer hierbij te achterhalen of beide ouders nog samenwonen en welke
beroepsbezigheid ze hebben (nachtwerk, buitenland, enz,…) e.Informeer naar de organisatie
van de repatriëring van het slachtoffer en van de betrokkenen (busmaatschappij,
verzekering,..). f.Zorg voor de opvang van de
betrokkenen (informatie, lokaal, drank, bed, rokers,..) g.Maak meteen een blad met
essentiële adres- en telefoongegevens van het slachtoffer (ouders,
ziekenhuis, werk ouders, enz.). h.Alle informatie, telefoons,
wat er gedaan wordt… worden genoteerd met aanduiding van uur in een logboek. i.Maak eventueel afspraken om
bepaalde lessen te schorsen (leerkrachten verwittigen, vervangingen, enz.) j.Niet vergeten om administratie
(aangifte ongevallenverzekering, nummer PV van de politie, aangifte
technische inspectie, arbeidsgeneesheer, enz.) in orde te brengen. k.Tot de familie geïnformeerd
is, heerst er een informatie-telefoon-embargo. |
Bijstand familie
slachtoffer |
|
|
a.De familie moet hulp krijgen
voor praktische aangelegenheden (overstuur, helpen bij vervoer, verzekering,
2de kind, jas, boekentas,, enz.) b.In de eerste uren na de feiten
overwegen of de familie in contact moet komen met de betrokken leerlingen en
personeelsleden. c.Bezoek van de directie aan het
slachtoffer en de familie wordt erg naar waarde geschat. |
Bijstand betrokkenen |
|
|
a.De leerlingen die rechtstreeks
bij het ongeluk betrokken zijn, isoleren van de groep en hun verhaal laten
doen. b.Zorg ook voor een passende
opvang van de collegae die rechtstreeks betrokken waren bij het ongeluk. Er kan eventueel beroep gedaan
worden op: dokter externe dienst FAMEDI of op de schoolarts van het CLB tel c.Breng de volgende dag de
betrokken leerlingen en personeelsleden terug samen en laat hen nogmaals hun
verhaal doen (niet verplicht). d.Verspreid een feitenblad voor
het personeel of organiseer een algemeen informatiebericht van de directie na
overleg met de ouders (informatie over het slachtoffer, wat er gebeurt is,
wat gaan we doen, welke gevolgen, toestand van het slachtoffer, enz.). Door
deze mededeling wordt er niet nodeloos gefantaseerd. e.Organiseer een collectief
vervoer naar het slachtoffer achteraf (weken of maanden). |
Nuttige tips |
|
|
a.Steeds met iedereen en alles
nadrukkelijk blijven communiceren: met afwezige collegae, leerlingen, media,
personeel,.. b. Volg een uniforme
communicatielijn: hetzelfde zeggen, niet liegen, openheid, alle vragen
beantwoorden, geen namen doorgeven alleen van het slachtoffer, geen foto’s en
vooral geen schuldigen aanduiden. c.Organiseer telefoonembargo als
dit nodig is; bv voor de familie geïnformeerd is, tijdens delicate momenten
voor de familie, enz,… |
Media
|
|
|
a.Hou dezelfde communicatielijn
aan. b.Hou fotografen en cameralui
weg van de rechtstreeks betrokken leerlingen. c.Verspreid een ‘feitenblad’
voor de pers. Dit komt de accurate berichtgeving ten goede. Het wie, wat,
wanneer, waarom en hoe van de crisis en de naam en het telefoonnummer van de
woordvoerder (directeur) staan hierop. d.Probeer de persberichten zo
snel als mogelijk te bemachtigen. e. Zorg ervoor dat je de TV- en
radioberichtgeving kan volgen. |
Preventieadviseur |
|
|
a.Stel een ongevallenanalyse op
(bij voorkeur door de preventieadviseur of in voorkomend geval door de
externe dienst). b.Luister naar het slachtoffer. c.Ondervraag de betrokken
leerlingen, collegae, personeel enz,.. d.Ga –indien mogelijk- snel na
de feiten kijken naar de plaats van het ongeluk. e.Stel een onderzoek in naar de
menselijke-, organisatorische- en omgevingsfactoren en de middelen die tot
het ongeluk geleid hebben. f.Stel de maatregelen op die een
dergelijk ongeluk in de toekomst moeten voorkomen. g.Maak hiervan een verslag |
|
|