ALGEMENE RICHTLIJNEN BIJ ONGEVAL

 

Voor de leerkrachten

 

In de school

Onmiddellijk eerste zorgen toedienen, indien mogelijk door een personeelslid met EHBO-opleiding (secretariaat)

 

 

Bij ongeval op school, bij ernstige verwondingen, hartaanvallen, aantasting van de luchtwegen,… zal je zo snel mogelijk het secretariaat verwittigen/laten verwittigen en kort de situatie beschrijven (plaats, aard van het ongeval, toestand van het slachtoffer,..).

 

 

De EHBO-verantwoordelijke of de directie beslist, of het slachtoffer verzorgt of een arts gevraagd wordt, of de 100 gebeld wordt.

 

Extra-muros

Voor een ongeval buiten de school of bij extra-muros activiteiten.

Verwittigen hulpdiensten 100 en het secretariaat van de school.

Vermeld steeds: aard van het ongeval, aantal slachtoffers, ernst, plaats, indien mogelijk het telefoonnummer waarop men je kan terugbellen.

 

Externe relaties - Pers

Aan de pers wordt geen informatie doorgegeven, ook niet door de leerlingen.

De enige officiële mededeling: de directie betrokkenen en verantwoordelijke worden/werden verwittigd.

Je kan doorverwijzen naar de directie of woordvoerder van de school, de directeur voor verdere informatie

EIS: geen beelden, geen foto’s. Hou fotografen en cameralui weg van de leerlingen.

Tot de familie geïnformeerd is door de school, heerst er een informatie-(telefoon)-embargo.

 

 

Voor de EHBO-verantwoordelijke

 

Geen ziekenwagen nodig

Indien blijkt dat geen ziekenwagen nodig is:

-Geef de eerste zorgen.

-Indien twijfel verwittig een arts.

-Indien nodig, ongevallenaangifte en medisch dossier meegeven aan het slachtoffer.

-Vragen wie verwittigd moet worden of het slachtoffer de mogelijkheid geven om te telefoneren.

-Volg het ongeval op.

 

Ziekenwagen nodig

Onderneem naargelang de ernst van de situatie volgende acties:

a.verwittig de 100 (of 112 GSM). Beschrijf kort de aard van het ongeval, ernst, aantal slachtoffers, plaats,..

b.Indien nodig, verwittig de brandweer (100 of 112 GSM) en politie (101).

c.Verwittig de directie van de school en in overleg wordt al dan niet een crisisberaad opgericht.

d.Voorzie in de opvang voor de ziekenwagen (indien op school: opwachten aan de schoolpoort).

e.Geef indien mogelijk de medische fiche van de leerling mee en de gegevens verstrekt door EHBO’er. (vitale parameters: pols, bloeddruk, temperatuur, bewustzijn, gegeven medicatie: welke, hoeveel, wanneer). Indien een arts geraadpleegd wordt, vraag neen schriftelijke nota met de vitale parameters en verstrekte medicatie.

f.Minstens één persoon vanuit de school –beslissen vanuit de ernst- begeleidt de gewonde in de ziekenwagen en blijft tot een ouder toekomt.

g.Volg het ongeval op.

h.Indien er een crisisberaad komt, neem je hieraan deel.

 

 

 

Directie Crisisberaad

 

 

a.In overleg met de EHBO’er en de directie wordt al dan niet een crisisberaad samengesteld.

Een crisisberaad bestaat uit: directie, EHBO-verantwoordelijke, preventieadviseur, secretaresse,…

 

b.Verdeel de taken: wie belt de ouders, wie belt het ziekenhuis, bepaal wie de opvang van de betrokkenen moeten verzorgen, geef een crisistelefoonnummer door voor de ouders, wie staat de pers te woord,…

 

c.Voorzie een lokaal met voldoende logistieke steun (fax, telefoon, kopiëren, koffie,…) zoals een secretariaat of een directiebureau.

 

d.De familie wordt PERSOONLIJK op de hoogte gebracht, zo snel als het kan.  Probeer hierbij te achterhalen of beide ouders nog samenwonen en welke beroepsbezigheid ze hebben (nachtwerk, buitenland, enz,…)

 

e.Informeer naar de organisatie van de repatriëring van het slachtoffer en van de betrokkenen (busmaatschappij, verzekering,..).

 

f.Zorg voor de opvang van de betrokkenen (informatie, lokaal, drank, bed, rokers,..)

 

g.Maak meteen een blad met essentiële adres- en telefoongegevens van het slachtoffer (ouders, ziekenhuis, werk ouders, enz.).

 

h.Alle informatie, telefoons, wat er gedaan wordt… worden genoteerd met aanduiding van uur in een logboek.

 

i.Maak eventueel afspraken om bepaalde lessen te schorsen (leerkrachten verwittigen, vervangingen, enz.)

 

j.Niet vergeten om administratie (aangifte ongevallenverzekering, nummer PV van de politie, aangifte technische inspectie, arbeidsgeneesheer, enz.) in orde te brengen.

 

k.Tot de familie geïnformeerd is, heerst er een informatie-telefoon-embargo.

 

Bijstand familie slachtoffer

 

 

a.De familie moet hulp krijgen voor praktische aangelegenheden (overstuur, helpen bij vervoer, verzekering, 2de kind, jas, boekentas,, enz.)

 

b.In de eerste uren na de feiten overwegen of de familie in contact moet komen met de betrokken leerlingen en personeelsleden.

 

c.Bezoek van de directie aan het slachtoffer en de familie wordt erg naar waarde geschat.

 

Bijstand betrokkenen

 

 

a.De leerlingen die rechtstreeks bij het ongeluk betrokken zijn, isoleren van de groep en hun verhaal laten doen.

 

b.Zorg ook voor een passende opvang van de collegae die rechtstreeks betrokken waren bij het ongeluk.

Er kan eventueel beroep gedaan worden op: dokter externe dienst FAMEDI of op de schoolarts van het CLB tel

 

c.Breng de volgende dag de betrokken leerlingen en personeelsleden terug samen en laat hen nogmaals hun verhaal doen (niet verplicht).

 

d.Verspreid een feitenblad voor het personeel of organiseer een algemeen informatiebericht van de directie na overleg met de ouders (informatie over het slachtoffer, wat er gebeurt is, wat gaan we doen, welke gevolgen, toestand van het slachtoffer, enz.). Door deze mededeling wordt er niet nodeloos gefantaseerd.

 

e.Organiseer een collectief vervoer naar het slachtoffer achteraf (weken of maanden).

 

 

Nuttige tips

 

 

a.Steeds met iedereen en alles nadrukkelijk blijven communiceren: met afwezige collegae, leerlingen, media, personeel,..

 

b. Volg een uniforme communicatielijn: hetzelfde zeggen, niet liegen, openheid, alle vragen beantwoorden, geen namen doorgeven alleen van het slachtoffer, geen foto’s en vooral geen schuldigen aanduiden.

 

c.Organiseer telefoonembargo als dit nodig is; bv voor de familie geïnformeerd is, tijdens delicate momenten voor de familie, enz,…

 

Media

 

 

a.Hou dezelfde communicatielijn aan.

 

b.Hou fotografen en cameralui weg van de rechtstreeks betrokken leerlingen.

 

c.Verspreid een ‘feitenblad’ voor de pers. Dit komt de accurate berichtgeving ten goede. Het wie, wat, wanneer, waarom en hoe van de crisis en de naam en het telefoonnummer van de woordvoerder (directeur) staan hierop.

 

d.Probeer de persberichten zo snel als mogelijk te bemachtigen.

 

e. Zorg ervoor dat je de TV- en radioberichtgeving kan volgen.

 

Preventieadviseur

 

 

a.Stel een ongevallenanalyse op (bij voorkeur door de preventieadviseur of in voorkomend geval door de externe dienst).

 

b.Luister naar het slachtoffer.

 

c.Ondervraag de betrokken leerlingen, collegae, personeel enz,..

 

d.Ga –indien mogelijk- snel na de feiten kijken naar de plaats van het ongeluk.

 

e.Stel een onderzoek in naar de menselijke-, organisatorische- en omgevingsfactoren en de middelen die tot het ongeluk geleid hebben.

 

f.Stel de maatregelen op die een dergelijk ongeluk in de toekomst moeten voorkomen.

 

g.Maak hiervan een verslag